معرفی دانشگاه
تاریخچهای کوتاه از تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی
دانشگاه جامع علمیکاربردی در مهر 1371 به تصویب شورای گسترش آموزش عالی تأسیس و به عنوان یکی از دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، پژوهشها و فناوری با هدف ارتقاء سطح مهارت شاغلان بخشهای متفاوت اقتصادی و افزایش مهارتهای حرفهای فارغالتحصیلان از سال 1373 فعالیت خود را رسما آغاز کرد.
این دانشگاه مسئولیت برنامهریزی، سازماندهی، پشتیبانیهای کارشناسی و سیاستگذاریهای کلان در زمینه آموزشهای مهارتی و نیز نظارت و ارزشیابی مراکز و مؤسسههای علمیکاربردی را برعهده دارد که اکنون در مقطعهای کاردانی و کارشناسی و کارشناسیارشد اقدام میکند.
فلسفه وجودی دانشگاه در اسناد بالادستی
مبانی، فلسفه وجودی و ضرورت فعالیت و ارتقاء دانشگاه جامع علمی کاربردی در اسناد بالادستی به خوبی تبیین شده است. در این راستا "آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار (فعلی و آتی) و ارتقاء توان کارآفرینی" و "ایجاد فرصتهای شغلی پایدار با تأکید بر استفاده از گسترش فناوری و اقتصاد دانشبنیان" از جمله اهم موارد مرتبط در سیاستهای کلی اشتغال است.
همچنین در نقشه جامع علمی کشورمصادیقی همچون "همسوکردن سیاستهای گسترش صنعتی و اقتصادی کشور، بهویژه برنامههای 5 ساله توسعه، با سیاستهای کلان گسترش علم و فناوری درکشور" و "سازماندهی نظامهای حرفهای مبتنی بردانش علمی و فنی برای اداره واحدهای اقتصادی واجتماعی"، " نهادینه کردن فرهنگ مهارتگرایی، پژوهش محوری و کارآفرینی در نظام علم، فناوری و نوآوری" بسیار دارای اهمیت است. "ضرورت تأمین شرایط گسترش کارآفرینی، توانمندسازی نیروی کار و ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت و اشتغال مولد" از جمله اهم مواردی است که از سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی بهرهبرداری میشود و از سوی دیگر ضرورت "تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال و متناسبسازی سطحها و رشتههای تحصیلی با نقشه جامع علمی کشور و نیازهای تولید و اشتغال" مطرح در سیاستهای کلی علم و فناوری است.
"توانمندسازی و ارتقاء بهرهوری نیروی کار با افزایش انگیزه، مهارت و خلاقیت و ایجاد تناسب میان مراکز آموزشی و پژوهشی با نیازهای بازار کار" نکته قابل توجه در سیاستهای کلی تولید ملی، پشتیبانی از کار و سرمایه ایرانی برای دانشگاه بوده که در سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه با عنوانهایی چون "بهبود پی در پی فضای کسب و کار و تقویت ساختار رقابتی در بازارها"، "رشد اقتصادی شتابان و پایدار و اشتغال زا" و "افزایش سهم آموزشهای مهارتی در نظام آموزشی کشور" مورد تأکید مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) قرار گرفته است.
در نهایت با توجه به اهمیت و جایگاه حقوقی دانشگاه جامع علمی کاربردی موردهای زیر به عنوان مبانی حقوقی این زیرنظام آموزش عالی کشور قابل توجه است:
- تصویب تشکیل شورای عالی آموزشهای علمی کاربردی در نشستهای 234 و 237 سال 1369ه خ شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان عالیترین مرجع تصمیمگیری در این آموزشها پس از شورای عالی انقلاب فرهنگی
- تصویب طرح تأسیس دانشگاه جامع علمیکاربردی (فناوری) در نخستین نشست شورای عالی آموزشهای علمی کاربردی در 1369ه خ
- تصویب "اساسنامه دانشگاه جامع علمیکاربردی" به پیشنهاد شورای عالی آموزشهای علمی کاربردی مصوب شورای گسترش آموزش عالی در 1371ه خ
- تصویب آئیننامه آموزشهای علمیکاربردی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب 1374ه خ
- تصویب آئیننامه نظام آموزش مهارت و فناوری مصوب هیئت وزیران در 1390ه خ
