معرفی دانشگاه

تاریخچه‌ای کوتاه از تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی

دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در مهر 1371 به تصویب شورای گسترش آموزش عالی تأسیس و به عنوان یکی از دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، پژوهش‌ها و فناوری با هدف ارتقاء سطح مهارت شاغلان بخش‌های متفاوت اقتصادی و افزایش مهارت‌های حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان از سال 1373 فعالیت خود را رسما آغاز کرد.

این دانشگاه مسئولیت برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، پشتیبانی‌های کارشناسی و سیاست‌گذاری‌های کلان در زمینه آموزش‌های مهارتی و نیز نظارت و ارزشیابی مراکز و مؤسسه‌های علمی‌کاربردی را برعهده دارد که اکنون در مقطع‌های کاردانی و کارشناسی و کارشناسی‌ارشد اقدام می‌کند.

 

فلسفه وجودی دانشگاه در اسناد بالادستی

مبانی، فلسفه وجودی و ضرورت فعالیت و ارتقاء دانشگاه جامع علمی کاربردی در اسناد بالادستی به خوبی تبیین شده است. در این راستا "آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار (فعلی و آتی) و ارتقاء توان کارآفرینی" و "ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار با تأکید بر استفاده از گسترش فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان" از جمله اهم موارد مرتبط در سیاست‌های کلی اشتغال است.

همچنین در نقشه جامع علمی کشورمصادیقی همچون "همسوکردن سیاست‌های گسترش صنعتی و اقتصادی کشور، بهویژه برنامههای 5 ساله توسعه، با سیاست‌های کلان گسترش علم و فناوری درکشور" و "سازماندهی نظام‌های حرفهای مبتنی بردانش علمی و فنی برای اداره واحدهای اقتصادی واجتماعی"، " نهادینه کردن فرهنگ مهارتگرایی، پژوهش محوری و کارآفرینی در نظام علم، فناوری و نوآوری" بسیار دارای اهمیت است. "ضرورت تأمین شرایط گسترش کارآفرینی، توانمندسازی نیروی کار و ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت و اشتغال مولد" از جمله اهم مواردی است که از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بهره‌برداری می‌شود و از سوی دیگر ضرورت "تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال و متناسب‌سازی سطح‌ها و رشته‌های تحصیلی با نقشه جامع علمی کشور و نیازهای تولید و اشتغال" مطرح در سیاست‌های کلی علم و فناوری است.

"توانمندسازی و ارتقاء بهره‌‌وری نیروی کار با افزایش انگیزه، مهارت و خلاقیت و ایجاد تناسب میان مراکز آموزشی و پژوهشی با نیازهای بازار کار" نکته قابل توجه در سیاست‌های کلی تولید ملی، پشتیبانی از کار و سرمایه ایرانی برای دانشگاه بوده که در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه با عنوان‌هایی چون "بهبود پی در پی فضای کسب و کار و تقویت ساختار رقابتی در بازارها"، "رشد اقتصادی شتابان و پایدار و اشتغال زا" و "افزایش سهم آموزش‌های مهارتی در نظام آموزشی کشور" مورد تأکید مقام معظم رهبری (مدظله‏العالی) قرار گرفته است.

در نهایت با توجه به اهمیت و جایگاه حقوقی دانشگاه جامع علمی کاربردی موردهای زیر به عنوان مبانی حقوقی این زیرنظام آموزش عالی کشور قابل توجه است:

  1. تصویب تشکیل شورای عالی آموزش‌های علمی کاربردی در نشست‌های 234 و 237 سال 1369ه‍ خ شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در این آموزش‌ها پس از شورای عالی انقلاب فرهنگی
  2. تصویب طرح تأسیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی (فناوری) در نخستین نشست شورای عالی آموزش‌های علمی کاربردی در 1369ه‍ خ
  1. تصویب "اساسنامه دانشگاه جامع علمی‌کاربردی" به پیشنهاد شورای عالی آموزش‌های علمی‌ کاربردی مصوب شورای گسترش آموزش عالی در 1371ه‍ خ
  1. تصویب آئین‌نامه آموزش‌های علمی‌کاربردی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب 1374ه‍ خ
  2. تصویب آئین‌نامه نظام آموزش مهارت و فناوری مصوب هیئت وزیران در 1390ه‍ خ