همایش علمی رویکردهای قرآنی جهاد تبیین در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خوزستان برگزار شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خوزستان، با حضور آیت الله کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ، حجت الاسلام و المسلمین دکتر نصیری فرد مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه جامع علمی کاربردی ، دکتر بهرهی سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خوزستان ، حجت الاسلام و المسلمین ناصری رابط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علمی کاربردی استان ، روسای مراکز ، مدرسان و دانشجویان، همایش علمی رویکردهای قرآنی جهاد تبیین برگزار شد.
آیتالله عباس کعبی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در همایش علمی رویکردهای قرآنی جهاد تبیین اظهار کرد: طبعاً کلمه «جهاد تبیین» در قرآن کریم نیامده است و این دو به صورت جداگانه در آیات قرآن کریم آمدهاند. جهاد از ریشه «جَهد» یا «جُهد» به معنی تلاش خستگیناپذیر و به کارگیری همه ظرفیتها در راه خدا و مقابله با دشمن است. در جهاد، انسان تلاش میکند تا به یک وضعیت مطلوب برسد.
وی در ادامه به بیان مؤلفهها و عناصر جهاد پرداخت و گفت: توانمندسازی یکی از عناصر جهاد و به معنی هر گونه تلاش برای تبدیل ضعف به قدرت در همه عرصههای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، علمی، فناوری، بهداشتی، امنیتی، دفاعی و نظامی است. عنصر دوم جهاد، کلمه فیسبیلالله است. همه انسانها به شکل فطری دنبال کسب قدرت و زیادهخواهی و منفعتطلبی هستند، اما تفاوت قدرتطلبی در قرآن و نظام استکبار این است که قدرتطلبی در نظام استکبار برای تسلط بیشتر بر منابع و منفتطلبی است، اما در قرآن کریم قدرتطلبی باید در خدمت انسان در جهت منافع عمومی انسانها و از بین بردن مفاسد عمومی باشد.
آیتالله کعبی خاطرنشان کرد: عنصر سوم جهاد، مقابله با کافر مستکبر است. تولید قدرت در جهت منافع عمومی باید در مقابل با دشمن و تضعیف دشمن باشد. منظور از دشمن، دشمن بشریت است. به فرموده قرآن کریم اگر دشمن قدرت پیدا کند: «وَیُهْلِکَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ» (بقره، ۲۰۵) طبیعت و نسل بشریت را به باد میدهد. اینکه در قرآن به جهاد با کفار و مقابله با آنها توصیه شده است، منظور کافران مستکبر است، نه مستضعف. پس عنصر سوم جهاد مقابله با کافر مستکبر است.
وی ادامه داد: عنصر چهارم جهاد، حرکت بر اساس برنامه فکری و هدایتهای رهبر الهی است. جهاد در قرآن کریم اعم از جنگ و ستیز نظامی است. جهاد در دوران نزول قرآن در مکه به معنی جهاد تبیین است که معنای گستردهای دارد. یکی از اقسام آن جهاد فرهنگی است که آیه «وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ»(توبه، ۱۲۲) مصداق آن است. یکی دیگر از اقسام آن جهاد اجتماعی با محوریت امر به معروف و نهی از منکر است. جهاد سیاسی، جهاد علمی و فنی و بهداشتی از دیگر اقسام آن هستند. پس جهاد تبیین همه عرصههای زندگی را برای ساختن تمدن اسلامی دربر میگیرد.
در ادامه دکتر کیانوش بهرهی سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان اظهار کرد: جهاد تبیین یکی از مطالبات به حق مقام معظم رهبری است و مخاطب اصلی آن جوانان و دانشجویان عزیز می باشد .
وی افزود: شرایط فعلی جامعه باعث شده است ضروریت جهاد تبیین اهمیت مضاعفی پیدا کند . جهاد تبیین یکی از دستور کارهای بسیار مهم برای مقابله با هرگونه انحراف و تحریف در گفتمان و ارزش های انقلاب اسلامی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها در مقاطع گوناگون بر این مهم تاکید فرمودند .
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان گفت : به فرموده مقام معظم رهبری شما جوانان و دانشجویان عزیز که به معنای واقعی کلمه ، میوه دل ملت و امید آینده این کشور هستید به مسئله تبیین اهمیت بدهید .
دکتر بهرهی گفت : هدف اصلی همایش بررسی علمی این مهم با رویکردهای قرآنی است .
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان گفت: ۱۸ مرکز آموزش فعال و ۱۱ هزار دانشجو در مقطع کاردانی و کارشناسی در دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان تحصیل می کنند و به دنبال توسعه مراکز آموزش علمی کاربردی هستیم.
وی ادامه داد: استان در حوزه های فرهنگ وهنر ، نفت و پتروشیمی ، کشاورزی ، بنادر و کشتیرانی ، میراث فرهنگی و گردشگری نیازمند ایجاد مراکز آموزشی جدید می باشد که بر اساس طرح آمایش آموزشهای عالی مهارتی استان پیگیر تاسیس آنها می باشیم .
دکتر بهرهی گفت : تقویت مراکز آموزش موجود ، توسعه دوره های کوتاه مدت ، گسترش فعالیتهای فرهنگی و پژوهشی و جذب دانشجوی غیر ایرانی بخصوص از کشور عراق از اولویتهای اصلی استان در حال انجام است .


 
                                                         
                                                         
                