میزگرد "دولت و ملت، همدلی و همزبانی" با حضور معاون سیاسی - اجتماعی استاندار خوزستان و رییس دانشگاه علمی كاربردی استان در ایسنای خوزستان برگزار شد.
 
                                    
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، فرجالله خبیر، معاون سیاسی – اجتماعی استاندار در این میزگرد با اشاره به نامگذاری امسال اظهارکرد: این نامگذاری بهانهای است برای اینکه ما برخی از مسایل را در اولویت برنامهریزیها قرار دهیم. شعار همدلی و همزبانی دولت و ملت نقطه کلیدی و بسیار مهمی است و بر این اساس مطرح شده که بدون مشارکت مردم هیچ برنامهای نمیتواند به خوبی اجرا شود. حتی اگر بهترین برنامهریزیها را کرده باشیم اما اگر مورد پذیرش مردم نباشد و مردم احساس کنند برای جامعه مفید نیستند، طبیعتا توفیق چندانی در اجرای برنامهها حاصل نخواهد شد و شاید این برنامهها مورد سوءاستفاده برخی جریانات قرار بگیرد.
جلب حداکثری مشارکت مردم لازمه تحقق همدلی و همزبانی
وی افزود: مطمئنا مشارکت مردم در اجرای برنامهها در هر مرحله از برنامهریزی یک اصل اساسی است. براساس این موضوع امسال شرایط ویژهای را با وجود برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و احتمالا انتخابات میاندورهای شورای اسلامی شهر و روستاها خواهیم داشت. با توجه به این رویدادها، دولت باید به جلب حداکثری مشارکت مردم در انتخابات تلاش فراوانی کند تا همدلی و همزبانی در جامعه محقق شود.
معاون سیاسی اجتماعی - استاندار خوزستان بیانکرد: با توجه به شرایط جدید بینالمللی که برای کشور ما به وجود آمده و به روابط بینالمللی ما با کشورهای دیگر مربوط میشود، بهویژه بیانهایی که در لوزان قرائت شد، این امیدواری وجود دارد که تا چندماه آینده به یک توافق نسبتا جامع در ارتباط با حل و فصل مسایل هستهای برسیم. از این طریق فرصتهایی برای ما ایجاد میشود که در حوزههای مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و روابط بینالمللی به وجود خواهد آمد و بنابراین تمام کسانی که در این عرصهها فعالیت میکنند باید بتوانند به نحو مناسبی از این فرصتها بهرهگیری کنند. وقتی عرصههای جدیدی گشوده میشوند افقهای جدیدی پیش روی ما قرار میگیرد.
خبیر تصریحکرد: دولت به عنوان قوه مجریه در این زمینه نقش بسیار تاثیرگذاری دارد، به گونهای که میتواند با جلب مشارکت آحاد مردم، فرصتهای جدیدی را برای مردم تعریف و مشارکت آنها در حوزههای مختلف را بیشتر کند. اگر این موضوع اتفاق بیفتد همان همدلی و همزبانی مد نظر رهبری محقق میشود و همافزایی به دنبال آن میآید که با بهرهگیری از قدرت بیبدیلی که در مردم سراغ داریم، تحولاتی را در صحنههای مختلف کشور رقم خواهیم زد.
وی ادامهداد: فرصتهای جدیدی که در حال فراهم شدن است میتواند آزمون بزرگی برای دولتمردان و مردم باشد که با انسجام هرچه بیشتر و مشارکت در امور، زمینه رشد روزافزون در حوزههای مختلف را فراهم کنند.
معاون سیاسی - اجتماعی استاندار خوزستان در خصوص تقویت نهادهای مردمی گفت: در حوزههای سیاسی و اجتماعی به دنبال این هستیم تا احزاب، جریانها و تشکلها فعالیتهای خود را هرچه بیشتر افزایش دهند و در تمام صحنهها حضور داشته باشند و با این حضور شاهد نقد منصفانه و ارائه پیشنهادات گوناگونی از سوی تشکلها خواهیم بود که در نهایت به افزایش قابلیتهای آنها منجر میشود. این نهادها با عضوگیری و آموزش افراد، انسجام درونی خود را گسترش میدهند.
خبیر خاطرنشانکرد: این اقدامات به منظور تحول در حوزه سیاسی انجام میگیرد. البته بحث ما این نیست که صرفا ساختارهای اداری را تغییر دهیم بلکه به دنبال این هستیم تا احزاب و تشکلهای سیاسی سهمی از قدرت سیاسی داشته باشند و به همین منظور در ابتدای سال جلسهای با جمعی از نمایندگان احزاب استان برگزار کردیم و سعی داریم جهت مشارکت بیشتر این نهادها جلسات دیگری را در چند نوبت تشکیل دهیم و به نقد و بررسی مسایل بپردازیم و از دیدگاههای آنها استفاده کنیم.
وی اظهارکرد: از زمانی که دولت جدید روی کار آمد، سعی کردیم تا از علاقهمندان دعوت کنیم نسبت به ایجاد سازمانهای مردمنهاد اقدام و اعضای مورد نظر خود را جذب کنند و از این طریق با اقشار مختلف جامعه ارتباط برقرار کنند. این امر میتواند فرصت خوبی باشد که با مردم پیرامون خود بیشتر آشنا شویم. به طور کلی همه این تلاشها برای رونق بیشتر حوزه فعالیتهای سازمانهای مردمنهاد بوده است. مجموعه تشکلهایی که سالگذشته در استان به ثبت رسیده بود 1.5 برابر تعدادی است که در طول سالیان گذشته به ثبت رسیده بود و این حجم نشان میدهد که مردم تمایل به مشارکت بیشتری در امور مربوط به خود دارند.
ظرفیتهای قابل توجه سازمانهای مردمنهاد مغفول مانده است
معاون سیاسی - اجتماعی استاندار خوزستان افزود: ما از چنین رویدادهایی استقبال میکنیم زیرا معتقدیم که دولت هرچه کوچکتر باشد، چابکتر خواهد شد و در نهایت بسیاری از تصدیگریهایی که بر عهده دارد به مردم واگذار میشود. ظرفیتهای قابل توجهی در سازمانهای مردمنهاد دیده میشود که مغفول مانده است.
خبیر خاطرنشانکرد: بودجهای برای تقویت سازمانهای مردمنهاد نداریم اما با این وجود تا جایی که در توان هست به این سازمانها کمک میکنیم تا زمینه پیشرفت و فعالیت آنها را فراهم شود و با حمایت، موانع پیش روی آنها را برطرف خواهیم کرد، بهطوری که فضای باز سیاسی برای فعالیت سازمانهای مردمنهاد در استان ایجاد شود.
همدلی و همزبانی یک صدایی نیست
وی بیانکرد: همدلی و همزبانی لزوما به معنای یک صدایی نیست. با توجه به اینکه با جمعیت میلیونی رو به رو هستیم و طبیعتا این میزان جمعیت از نظر سطوح فرهنگی، اطلاعات و دانش و تجربه دیدگاههای متفاوتی دارند و رسیدن به تصمیم مشخص و واحد خیلی دشوار است.
معاون سیاسی - اجتماعی استاندار خوزستان افزود: بحث نهادسازی موضوع مهمی است که به تحقق شعارها و برنامهریزیها کمک میکند. متاسفانه چیزی که در کشور ما به آن کمتر توجه شده، ایجاد احزاب است.
خبیر اظهارکرد: در مواقعی به صورت مقطعی با جناحهایی رو به رو بودیم که پس از نقشآفرینی و رسیدن به مقاصد خود، سهمی از قدرت جامعه را به دست میآورد اما چون مقطعی ایجاد میشد حتی فرصتی برای ارزیابی و سنجش توانمندیها و ظرفیتهای اعضای خود را به دست نمیآورد.
تحقق همدلی و همزبانی با نهادسازی در جامعه امكانپذیر است
وی خاطرنشانكرد: من فكر میكنم تحقق همدلی و همزبانی با نهادسازی در جامعه امكانپذیر است تا با تضارب آراء و نظرات به راهكارهای مشخص برسیم و اكثریت قابل توجهی از جامعه آن را بپذیرند؛ در این صورت همدلی و همزبانی محقق میشود.
معاون سیاسی - اجتماعی استاندار خوزستان درباره به وجود آمدن همدلی و همزبانی در حوزه اقتصاد گفت: جامعه ما وسیع و گسترده است و عوامل مختلفی در تحقق شعارها و برنامهها دخالت دارد. طبیعتا دولت باید بتواند برنامههای خود را در همه حوزهها بهویژه در حوزه اقتصادی، شفاف به مردم ارائه دهد. یكی از مشكلاتی كه در كشور با آن رو به رو هستیم عدم ثبات در برنامهریزیها و حتی قوانین است كه فعالیت بنگاههای اقتصادی ما را مختل میكند؛ به طوری كه تجار ما بیشتر مواقع با تغییر سیاستها و قوانین روبهرو هستند و تنها یك برنامه اقتصادی خوب و مبتنی بر مشاركت هرچه بیشتر مردم در امر اقتصاد و تدوین این برنامهها توسط دولتمردان میتواند راهگشا باشد.
خبیر خاطرنشانكرد: یكی از نكاتی كه در فرمایشات مقام معظم رهبری بر آن تأكید شده مصرف كالای داخلی است. یعنی با مصرف كالای داخلی به تولید ملی ارزش دهیم. ممكن است عدهای بگویند كیفیت كالاهای داخلی مناسب نیست اما باید بدانیم كه ما با مصرف كالاهای دیگر کشورها مانند، چین، كره، ژاپن و تایوان بنگاههای اقتصادی آنها را توانمند كردهایم، در حالی که این كشورها زمانی همانند ما بودند و ما زمینه رشد آنها را فراهم كردیم.
وی افزود: اگر مشكلات ما با دنیای خارج حل شود كالای خارجی ارزان نمیشوند؛ بنابراین بنگاههای اقتصادی داخلی باید قیمت تمام شده كالاهای خود را كاهش دهند و در كنار آن دولت از آنها حمایت كند تا قدرت رقابت با كالاهای خارجی را داشته باشند. افزایش سطح رقابت كالاهای داخلی اتفاقات اقتصادی خوبی را در كشور رقم میزند و رشد اقتصادی قابل توجهی را به ارمغان میآورد.
معاون سیاسی - اجتماعی استاندار خوزستان با اشاره به نقش دانشگاهها و نهادهای فرهنگی و دانشگاهی اظهاركرد: حوزه آموزشی، علمی و دانشگاهی همانند سایر حوزهها دچار مشكلاتی است و با اینكه ظرفیتهای قابل توجهی از جمله اساتید با دانش و تجربه بالا در دانشگاهها داریم اما با نظام آموزشی ناكارآمدی روبهرو هستیم. نظام دانشگاهی ما طوری است كه اساتید ما علیرغم دارابودن دانش بالا، به دلیل اشتغال بیش از حد در تدریس، فرصت مطالعاتی ندارند.
خبیر بیانكرد: ظرفیتهایی علمی فراوانی در دانشگاهها داریم كه متاسفانه از آنها استفاده نشده و همانند سازمانهای دیگر فقط به گسترش نظام آموزشی پرداختهایم كه این امر كارایی دانش را كاهش داده است و حتی اساتید ما فرصت مطالعاتی ندارند در این شرایط طبیعتا مقالات و كتابهایی را ارائه میدهند كه خیلی مورد توجه قرار نمیگیرد.
وی افزود: در مواقعی ممكن است نظام دانشگاهی ما نتواند حتی یك ارتباط با جامعه و قوه مجریه و سازمانهای دولتی برقرار كند. در حال حاضر متأسفانه دچار یك ارتباط ناكارآمد بین سازمانهای دولتی و دانشگاه هستیم. به طوری كه دانشگاه ما از نیاز نهادهای دولتی اطلاعی ندارد، در صورتی كه دانشگاه میتواند به یكی از نقاط قوت تبدیل شود و سازمانهای دولتی از دانش آن در برنامهریزیها بهرهمند شوند.
توسعه فرهنگ شهروندی
معاون سیاسی - اجتماعی استاندار خوزستان تأكیدكرد: باید به سمت و سویی حركت كنیم كه دانشگاه محیط پیرامون خود را بشناسد و با توجه بیشتر نسبت به فعالیتهای نهادهای دولتی عكسالعمل نشان دهد تا نارساییها و مشكلات موجود از طریق دانش و تجربه دانشگاهیان برطرف شود. برای تحقق این موضوع فعالیتهایی را در استانداری آغاز كردیم كه برای توسعه فرهنگ شهروندی با تشكیل مجمعی، از نقطه نظرات دانشگاهیان بهرهمند شویم كه در وهله اول برای مسوولان و بعد مردم راهكارهایی پیدا كنیم كه سطح فرهنگ عمومی در حوزه فرهنگ شهروندی را ارتقاء دهیم.
همچنین دکتر علیحسین حسینزاده، رئیس دانشگاه علمی کاربردی خوزستان در خصوص نامگذاری سال جدید تحت عنوان سال ”دولت و ملت، همدلی و همزبانی” اظهارکرد: به نظر من شعار امسال خیلی حکیمانه انتخاب شده است و پشتوانه آن مباحث کارشناسی و شکل گرفته که در چنین شرایط حساس منطقهای و در شرایطی که جهان اسلام به سر میبرد، خیلی به جا و مناسب است.
مخاطب اصلی شعار امسال دولت است
وی افزود: به نظر میرسد شعار امسال بیشتر خطاب به دولت است چرا که مردم ما طی 35 سال گذشته هر جا نیاز بود در صحنه حضور داشتند و همدلی و همزبانی را با حضور در صحنههای مختلف نشان دادهاند. مردم ما دارای ویژگیها و برجستگیهای فرهنگی و سیاسی هستند و به خوبی تشخیص میدهند در کدام شرایط چگونه عمل کنند.
ایجاد اعتماد مهمترین الزام تحقق شعار سال است
رئیس دانشگاه علمی کاربردی خوزستان بیانکرد: دولت برای ایجاد همدلی و همزبانی باید الزاماتی را رعایت کند. شاید مهمترین الزام برای تحقق چنین شعاری ایجاد اعتماد بیشتر بین مردم نسبت به دولتمردان باشد. در این میان بحث اعتماد شخص و اعتماد نهادی مطرح میشود که به نظر من دولت کنونی نسبت به دولتهای گذشته در این دو مقوله پیشتاز بوده است. متأسفانه در دولت گذشته مقداری این اعتماد لطمه خورد.
حسینزاده عنوانکرد: در زمینه تحقق شعار امسال هیات دولت و بهویژه رئیسجمهور رسالت سنگینی دارد زیرا شعار هوشیارانهای است و رئیسجمهور باید تلاش وافری در راستای تحقق آن انجام دهند. مهمترین بحث جهت تحقق آن، ارتقاء اطمینان نهادی است.
وی در رابطه با برنامهریزی برای جلب مشارکت مردم در تصمیمگیریها گفت: حساسیتی که در استان وجود دارد میطلبد که همدلیها در رفتار همه اقشار بروز و ظهور کند. همدلی بیش از هر چیز به ذهن و قلب، و همزبانی به حوزه رفتاری انسان مربوط میشود. وجود این دو مؤلفه در عین واحد به انسجام بیشتر دولت و ملت کمک میکند.
مقبولیت و کارایی لازمه ایجاد اعتماد بین دولت و ملت
رئیس دانشگاه علمی کاربردی خوزستان تصریح کرد: برای ایجاد اعتماد نهادی دولت باید دو محور مقبولیت و کارایی را مدنظر قرار دهد. در حوزه مقبولیت نظام مردمسالاری ما طی 35 سال گذشته به خوبی نمایان است و فکر نمیکنم حتی در کشورهای مدعی دموکراسی چنین مقبولیت و مشروعیتی را در کشورهای خود ایجاد کرده باشند. مقبولیتی که نظام ما در ارتباط با مردم ایجاد کرده، واقعا بینظیر است.
حسینزاده ادامهداد: در بخش کارایی نیز هرچه دولت بتواند کارایی را ارتقاء دهد نتایج آن به مردم برمیگردد و بهرهوری و کارایی میتواند زمینه رشد اعتماد نهادی را فراهم کند. برای افزایش کارایی، مشارکت مردم نیاز است. بالاخره این رابطه دوسویه است و میتواند به ارتقای این مؤلفه کمک کند.
وی خاطرنشان کرد: دولتها باید به سمتی حرکت کنند که ارتباط خود را با سایر قوا بیشتر کنند. بعضا دورههایی داشتهایم که اختلافات در قوای سهگانه اسباب کاهش اعتماد را ایجاد کرده بود. امیدواریم همدلی و همزبانی در قوای ما بیشتر شکل بگیرد تا مردم شاهد یک ارتباط ارگانیک بین این قوا باشند؛ شرط لازم در این زمینه پیشگامی دولت است. هرچه قوای سهگانه در چارچوب سیاستها و راهکارهایی که رهبری مشخص کردهاند پیش بروند، در یک مسیر قرار میگیرند نه در مقابل هم.
این عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: در چنین شرایطی باید سیستم اجرایی دولت تا حدودی از حالت تمرکز خارج و بخشی از وظایف دولت به مردم واگذار شود. این امر زمینه دخالت بیشتر مردم در تصمیمگیریهای منطقهای را بیشتر میکند و راهکاری است که در بیشتر دولتهای محلی به دنبال آن هستند.
حسینزاده تصریح کرد: وقتی مردم نمایندگان را خود انتخاب میکنند فکر میکنند در تصمیمگیریها مشارکت دارند اما این امر کفایت نمیکند. امروزه حوزه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مردم بسیار گسترش پیدا کرده و دیگر مانند سابق نیست. لذا باید مردمی که قرار است در افزایش کارایی کشور خود مشارکت کنند، در ایجاد امنیت و همه مسایل دیگر نقش پررنگی داشته باشند.
وی با اشاره به نقش تشکلهای مردمنهاد برای مشارکت در امور کشور اظهارکرد: مردم باید نسبت به مسایلی که در کشور رخ میدهد دقت کنند و با نقد منصفانه وارد این مباحث شوند. به طور نمونه درباره بحث توافق لوزان دیدگاههای متفاوتی مطرح شد که برخی منتقد این مذاکرات بودند و برخی دیگر در چارچوب این توجیه که در سال همدلی و همزبانی نباید با برخی اظهارنظرها به اختلافات دامن زد، انتقاد به مذاکرات متضاد با همدلی و همزبانی تعبیر میکردند.
دیدگاهها و انتقادات در راستای منافع ملی باشد نه منافع جناحی
رئیس دانشگاه علمی کاربردی خوزستان خاطرنشانکرد: هیچوقت رویکرد رهبری در نامگذاری امسال به معنای یک صدایی نبوده است. بالاخره جامعه ما مردمسالار است و دیدگاههای متفاوتی مطرح میشود اما این دیدگاهها و انتقادات باید در راستای منافع ملی باشند نه منافع جناحی.
نهادهای سیاسی و اجتماعی حلقه واسطه ارتباط جامعه و دولت
حسینزاده عنوانکرد: نهادهای سیاسی و اجتماعی حلقه واسطه ارتباط جامعه و دولت هستند که با همدلی و همزبانی بیشتر از طریق این نهادها، ارتباط بین دولت و ملت بهوجود میآید. حضور و مشارکت مردم در راستای مؤلفه اعتماد میتواند کارایی یک نظام را افزایش دهد زیرا انجام کارهای بزرگ در حوزههای مختلف بدون مشارکت مردم امکانپذیر نیست.
وی با تأکید بر فعالسازی تشکلهای مردمنهاد در جامعه گفت: امیدوارم در این دولت موانع پیش روی نهادسازی کم کم برطرف شود و ما شاهد شکلگیری این نهادها باشیم تا دیگر نیازی به نهادهای دولتی نداشته باشیم که خوشبختانه این دولت در این زمینه گامهای بسیار خوبی برداشته است.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی خوزستان بیان کرد: باید نهادهایی تشکیل شود که از دل همین مردم باشد و دولت را تقویت کنند. رسانهها به عنوان یک نهاد خیلی مهم و تأثیرگذار بر افکار عمومی، میتوانند با نقدها و تحلیلهایی که میدهند بارقههایی از امید را در کشور ایجاد و همدلی و همزبانی را جهت رسیدن به اهداف بزرگ بین دولت و ملت ایجاد کنند.
حسینزاده تصریحکرد: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری پیرامون اصل 44، اگر این اصل در کشور اجرایی میشد تحریمها تا به این اندازه بر ما فشار وارد نمیکرد. اگر نسبت دولت و بخشخصوصی در کشور ما تغییر میکرد ما در بخش اقتصادی وضعیت بهتری داشتیم.
وی بیانکرد: بحث اقتصاد مقاومتی یک گفتمان نظری است که نهتنها برای کشور ما بلکه برای همه کشورهای در حال توسعهای که میخواهند به نوعی دارای استقلال سیاسی و اقتصادی باشند یک رهنمود است. علاوه بر اقتصاد مقاومتی آموزههای دینی زیادی در دین ما وجود دارد که متأسفانه به کار گرفته نمیشوند. اگر از این آموزهها استفاده میشد منابعطبیعی ما مانند آب تا به این حد به طور بیرویه مصرف نمیشد. امیدواریم با استفاده از اندیشه اقتصاد مقاومتی بتوانیم گامهای بزرگی در حوزه رشد اقتصادی برداریم.

